Yhä useampi suomalainenkin sanomalehti julkaisee koko sisältönsä myös sähköisessä muodossa verkkolehtenä. Viimeisimpänä digitaalisen julkaisun aikakauteen on siirtynyt Tampereella ilmestyvä Aamulehti. Hesarin verkkoversio on ollut käytössä jo lähes vuoden ajan. Tyypillistä verkkolehtien lanseeraukselle on se, ettei niiden oletetakaan olevan kannattavaa liiketoimintaa…

Tämä lyhytnäköisyys varmasti on osaltaan vaikuttanut verkkolehtien käytännön toteutuksen puutteisiin. Jos digitaalinen julkaisu koetaan ”pakkopullana”, ei sen kehittämiseen käytetä riittävästi voimavaroja.

Helsingin Sanomien verkkoversio on lukijan kannalta selkeä ja helppokäyttöinen. Puhtaasti tekstimuotoiset uutiset ovat helpommin luettavissa kuin Alma Median omaksumassa ”Näköispainos”-verkkolehdessä. Hesarin toteutuksen puutteita ovat lähinnä ilmoitusaineiston puuttuminen verkkoversiosta sekä liian myöhäinen julkaisuajankohta (arkisin klo 8.00 ja viikonloppuisin klo 9.00). Hesari perustelee asiaa verkkojulkaisun tuottamalla ylimääräisellä työllä, joka voidaan aloittaa vasta paperiversion painamisen jälkeen. Perustelu tuntuu oudolta, kun ottaa huomioon sen, että kyse on Suomen suurimmasta sanomalehdestä, jolla lienee varaa nykyteknologian täysipainoiseen hyödyntämiseen myös verkkojulkaisuissa. Kaiken lisäksi verkkohesaria vaivaa usein toistuva julkaisun myöhästyminen teknisten ongelmien vuoksi.

Aamulehden verkkoversion ongelmina ovat käytettävyys ja hinnoittelu. Aineiston läpikäyminen sivuja selaamalla ja uutista hiirellä osoittamalla on hidasta ja hankalaa. Jos sivuja voisi PDF-tiedoston tapaan suurentaa, voisi palvelu olla käyttäjäystävällisempi. Aamulehden verkkoversion hinnoittelu ei kannusta sen käyttöön. Lehden painamisen ja jakelun aiheuttamista kuluista koituvat säästöt tulisi edes jotenkin jakaa tilaajan ja julkaisijan kesken. Nyt verkkoversion ja kestotilauksen hinta on lähes sama. Helsingin Sanomat on hinnoitellut verkkolehtensä huomattavasti tilaajaystävällisemmin. Ehkäpä Aamulehden verkkoversion varsinaisena kohderyhmänä ovat ne, joiden on muutoin vaikea lehteä tilata eli lähinnä ulkomailla asuvat suomalaiset. Nykyisellä hinnoittelulla verkkoversio ei ainakaan syö perinteisen lehden tilaajakantaa. Aamulehden eduksi on tosin todettava, että sen verkkoversio sisältää kaiken julkaistun aineiston, myös mainokset ja muut ilmoitukset, mikä on ”näköispainoksen” selkeä etu Hesariin nähden.

Aamulehden tilausmalli eroaa lisäksi Hesarista siinä, että lehteä ei tilata perinteiseen tapaan tilausjaksoittain vaan yksittäisnumeroina, jotka voi lukea milloin haluaa. Aamulehden verkkoversion tilaajana ei siis tarvitse maksaa niistä päivistä, jolloin ei ehdi tai ole mahdollisuutta lukea lehteä. Tämän sinänsä hyödyllisen ominaisuuden käyttökelpoisuutta vähentää tosin merkittävästi se, että lehti pitää lukea kokonaan samalla käyttökerralla. Jos lehden sivuille kirjautuu uudelleen saman päivän aikana, Aamulehti laskee sen uudeksi käyttökerraksi, joka vähentää lukuoikeuksia…

Helsingin Sanomat
Aamulehti (maksuton kokeilu 14.6.2004 saakka)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.