Tuotteiden elinkaari ohjelmistoalalla on suhteellisen lyhyt, ainakin jos ohjelmistoversiota ajatellaan yhtenä tuotteena. Tietoteknisten tuotteiden valmistajille onkin elintärkeää uudistaa tuotevalikoimaansa riittävän usein. Monille suurillekin ohjelmistovalmistajille saattaa uuden version esittely olla tilikauden merkittävin myyntitulojen lisääjä. Osa tätä nerokasta myynninedistämistä ovat tahalliset tai tahattomat tietovuodot, joista on viime aikoina nähty monenlaisia esimerkkejä.
Case 1: Apple vs. ThinkSecret
Apple on jo pitkään käynyt oikeutta ThinkSecret-sivuston ylläpitäjää vastaan vuodenvaihteen tuotejulkistusten päädyttyä ennenaikaisesti palvelun web-sivuille. Applehan julkaisi tammikuussa halvan flash-muistiin perustuvan iPod Shuffle -musiikkisoittimensa. Yrityksen mukaan tietovuoto antoi kilpailijoille aikaa valmistella omia markkinointitoimiaan, joilla ne vastasivat Applen tuotejulkistukseen.
Ainahan on tietenkin olemassa se mahdollisuus, että huhut osoittautuvat vääriksi, mutta ThinkSecret-sivusto on ollut hämmästyttävän tarkka omissa ”ennusteissaan”. Apple onkin oikeustoimilla lähinnä pyrkinyt selvittämään sitä, ketkä sen oman organisaation sisällä jakavat luottamuksellisia tietojaan ja kenties hyötyvät tästä rahallisesti. Silti Applen toimia on kummasteltu ja väitetty oikeudenkäynnin tahraavan Applen puhtoista imagoa, koska samanlaisia tuotejulkistuksia ennakoivia sivustoja on verkossa monia ja ne ovat lähinnä innokkaiden tietokoneharrastajien ylläpitämiä.
Case 2: Adobe Photoshop CS2
Adobelta pääsi vahingossa tieto tulevasta Photoshopin CS2 -versiosta ennenaikaisesti verkkoon yrityksen tiedottajille sattuneen virheen takia. Jostain käsittämättömästä syystä uuden Photoshop-version lehdistötiedote löytyi yrityksen web-sivujen tiedotearkistosta viime vuoden huhtikuulta. Adobe julkaissee uutisen virallisesti vasta 4.4. New Yorkissa järjestettävässä julkaisualan konferenssissa, mutta silti tieto uudesta versiosta on jo levinnyt verkossa laajalle. Ja vaikka Adobe poistikin heti virheen huomattuaan tiedotteen sivuiltaan, on sitä päässyt edelleen lukemaan Googlen talletettua sen välimuistiinsa. Uusi Photoshopin versio on niin Suuri Uutinen, että tuskin sen huomioarvoa lisää edes tällainen ”tietovuoto”. Niinpä harkitun virheen sijaan syyt ovatkin todennäköisesti inhimilliset tai tekniset.
*****
Adoben tapauksessa tulee kyllä väistämättä mieleen suomalainen tapa markkinoida elokuvia. Olisiko niin, että ohjelmistojenkin menekkiä voitaisiin tulevaisuudessa edistää sopivilla tekaistuilla riidoilla, joissa toimitusjohtaja ja tuoteryhmän päällikkö riitelevät julkisesti siitä, mitkä ominaisuudet uudesta ohjelmaversiosta leikataan pois ja lopuksi sopivat riitansa näyttävästi julkisuudessa!