Adoben ja Macromedian tänään ilmoitettu yhdistyminen oli varsinainen uutispommi. Vaikka yrityskaupat ovatkin arkipäivää kypsillä IT-alan markkinoilla, harva osasi odottaa näin merkittävien pelureiden yhteenliittymää. Kauppa on jo ehtinyt herättää etenkin Macromedian ohjelmien käyttäjissä hämmennystä.

Adoben tuotevalikoima on painottunut pitkälti printtimedian tarpeisiin ja perinteiseen DTP-tuotantoon. Macromedia puolestaan on nopeasti vallannut keskeisimmän sijan web-julkaisutyövälineiden kehittäjänä. Työnjako onkin ollut näin suhteellisen selkeä, vaikka tietysti kilpaileviakin tuotteita yrityksillä on. Macromedia on tuonut viime vuosina uusia tuotteita nopeasti markkinoille ja vastannut alan muuttuviin tarpeisiin tehokkaasti. Adobe puolestaan on keskittynyt kehittämään olemassa olevaa tuotevalikoimaansa ja edistämään PDF-formaatin käyttöä organisaatioiden dokumenttien hallinnassa.

Yhdistymisen ajankohta oli yllättävä, onhan Adoben tuloskehitys ollut viime aikoina mainio ja yhtiö julkaisi juuri uuden päivityksen Creative Suite -ohjelmistopaketistaan. Macromedia puolestaan on hehkuttanut tänä vuonna julkaistavaa päivitystä Flash-multimediaohjelmastaan historiansa merkittävimmäksi. Ehkäpä Adobella ei kuitenkaan uskota kasvun jatkuvan vain printtimediaan keskittyvällä tuotepaletilla vaan kasvua haetaan nykyisin niin keskeisestä mobiilibisneksestä. Siinähän Macromedian Flash-formaatti on saanut jo merkittävän jalansijan ja tuleva uusi Flash-versio entisestään lisää Flashin käyttöä mobiiliteknologian sovelluskehityksessä. Toinen syy yhdistymiseen voi olla Microsoftin suunnitelmat lisätä tulevaan Longhorn-käyttöjärjestelmäänsä Avalon-kehitysympäristö graafisten web-palveluiden tuottamiseen. Avalonista voi muodostua haasteellinen kilpaileva tekniikka Flashille ja sen takia Macromediakin näki ehkä parhaaksi hankkia isommat muskelit Flashin taakse.

On mielenkiintoista nähdä millaiseksi tämän ”Macrodoben” tuotevalikoima ajan myötä muodostuu:

Dreamweaverin kehitystä tuskin tullaan lopettamaan tai sitä yhdistämään Adoben GoLive-ohjelmaan. Veikkaukseni on, että GoLive:stä ei nähdä enää uutta versiota vaan se sulautetaan muutaman vuoden sisällä Dreamweaveriin.

Flash lienee ollut se todellinen houkutin Macromedian ostoon, joten sen tulevaisuus saattaa jopa olla valoisampi, kun sen taustavoimat laajenevat ja vahvistuvat.

Fireworks grafiikkaohjelma saattaa olla lakkautuslistalla. Kilpaileehan se suoraan Adoben Photoshopin kanssa. Fireworksin vahvuudet ovat web-julkaisujen kuvatuotannossa, joten paras vaihtoehto olisi, jos Adobe luopuisi ImageReady-ohjelmastaan ja sulauttaisi Fireworksin toimintoja Photoshopiin.

Freehand piirto-ohjelma todennäköisesti lopetetaan tai myydään. Adobella on vastaava työkalu vektorigrafiikan tuottamiseen, Illustrator, joka on monen mielestä Freehandia parempi työkalu.

Macromedialla on monia lupaavia uusia tuotteita, kuten Contribute, FlashPaper ja Captivate, joiden toivoisi löytävän tuotekehitysvoimaa myös Adoben suojissa. Lisäksi palvelinohjelmistojen (Cold Fusion, Flash Communication Server, Breeze ym.) kehitys todennäköisesti jatkuu, koska ne tukevat hyvin muita tuotteita.

*****

USA:n kilpailuviranomaiset eivät vielä ole ottaneet kantaa yhdistymiseen. Adobesta tulee kaupan myötä web- ja printtijulkaisu-ohjelmistojen ”Microsoft” ja se saattaa vielä tuoda mutkia matkaan. Isompiakin yrityskauppoja on jouduttu perumaan monopoli-epäilyjen vuoksi.