TeliaSoneran laajakaista-asiakkaat ovat saaneet tänään pitää rentouttavan välipäivän netin käytössä, kun yhtiön muutostöistä aiheutui koko päivän kestänyt katko internet-yhteyksiin. Kotikäyttäjiä asia harmittaa, mutta monia yritysasiakkaita varmasti vielä enemmän. Milloinkahan internetyhteyksien toimintavarmuus saadaan samalle tasolle puhelinyhteyksien kanssa? Force Majeure -ongelmat ovat toki asia erikseen, mutta omista huoltotöistä johtuvat näin pitkät katkot tuntuvat aika kohtuuttomilta. Eikö minkäänlaisia varajärjestelmiä ole mahdollista ylläpitää muutostöiden ajan? DHCP-palvelinten kuormittuminen samanaikaisista yhteydenotoista tuntikausiksi tuntuu sekin varsin kummalliselta. Kaiken kukkuraksi TeliaSoneran web-sivujen häiriötiedotteet-linkin takaa avautui virheilmoitus: Hakemaasi sivua ei löytynyt

Suomen laajakaistayhteydet eivät saaneet kiitosta myöskään viime viikolla julkaistussa kansainvälisessä vertailussa. Suomi sijoittui laajakaistanopeuksissa vasta sijalle 15. Läntinen naapurimme oli tässäkin asiassa paljon Suomea edellä sijoittuen toiseksi Japanin jälkeen.

Oman laajakaistayhteyden nopeuden voi testata helposti Speedtest.net-palvelussa:

One thought on “TeliaSoneran laajakaistaongelmia”

  1. Alamme tosiaan olla siinä vaiheessa, että nettiyhteyksien toimivuuden tulisi olla rinnastettavissa puhelinyhteyksiin. Jos opetetaan ihmisiä siihen, että kaikki asiat pitää itse selvittää netistä, yhteyksien on yksinkertaisesti toimittava. Tietoyhteiskunnasta ei kannattaisi puhua, jos verkkoyhteyksiin suhtaudutaan kuin jonakin ylimääräisenä, jota voidaan pitää tuntitolkulla pysähdyksissä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *