Amazon julkaisi tällä viikolla isolla näytöllä varustetun version suositusta sähköisten kirjojen lukulaitteestaan, Kindlestä. Sähköisten kirjojen ja sanomalehtien maksullisten online-versioiden suosion kasvun esteenä on pitkään ollut se, että niiden lukemiseen tarvittavan laitteen näyttö on liian pieni (pda, matkapuhelin) tai laite on liian suuri ja hankalakäyttöinen (tietokone) aamukahvipöydälle tai sohvalle mukaan otettavaksi.

Amazonin Kindle DX pyrkii ratkomaan näitä ongelmia tarjoamalla ohuen ja kevyen laitteen (1cm, 0,5kg), jossa on tietokoneista poiketen taustavaloton, uutta E-ink-teknologiaa hyödyntävä suuri ja heijastamaton näyttö. Kindlen näyttö ei rasita silmiä, ja sitä voi lukea vaikkapa suorassa auringonvalossa. E-ink-paneelit näyttävät toistaiseksi vain 16 harmaan sävyä, mutta luulenpa värinäyttöjen kehittelyn olevan jo vauhdissa.

Sisältöä Kindle DX:ään voi ladata 3G-verkon kautta, wlan-verkosta tai omalta tietokoneelta USB-piuhan kautta. Kindle DX:ään voi nyt ladata myös pdf-dokumentteja, mikä lisää sen käyttömahdollisuuksia myös omien sähköisten asiakirjojen lukulaitteena. Kindlessä on tallennustilaa 4 Gt, joka riittää tuhansien dokumenttien, kirjojen tai aikakauslehtien mukana kuljettamiseen.

Kindleen voi ostaa sisältöä Amazonin verkkokirjakaupasta. Tarjolla on lähes 300 000 sähköistä kirjaa, jotka on hinnoiteltu reilusti halvemmiksi kuin vastaavat painetut kirjat. Lisäksi Kindleen voi tilata sanomalehtiä ja aikakauslehtiä. Vähenevien tilaajamäärien kanssa painiville amerikkalaisille sanomalehdille Kindlen toivotaankin olevan SE pelastusrengas. Toisenlaisiakin arvioita verkossa kuitenkin näkee. Jotkut ennustavat perinteisen sanomalehden olevan joka tapauksessa tiensä päässä. Monet haluavat ”pakatun tietopaketin” sijasta itse valita uutisaiheensa. Internetin ilmainen uutis- ja blogitarjonta on totuttanut ihmiset uusiin median käyttötapoihin.

Kindleä myydään toistaiseksi vain USA:ssa. Jotta Amazon voisi laajentaa sen tarjontaa muille alueille, sen pitäisi tehdä sopimuksia paikallisten matkapuhelinoperaattoreiden ja sisällöntuottajien kanssa. Kindlen menestys USA:ssa ja Amazonin vahva jalansija kirjojen globaalina verkkokauppana tarjoaa kuitenkin Amazonille merkittävän kilpailuedun muihin toimijoihin nähden. Mielenkiinnolla odotankin Saksan Dresdenissä toimivan PlasticLogicin vastausta Kindle DX:n heittämään haasteeseen. Yrityksen odotetaan julkaisevan oman sähköisen lukulaitteensa myöhemmin tänä vuonna.

2 thoughts on “Kindle DX”

  1. Näin paperiteollisuuden palveluksessa olevana, nyt alkaa e-busineksen haaste paperille olemaan todellakin arkipäivää.

    Tässä voi käydä kuten iPodin kanssakin, osa kuluttajista siirtyy näiden pariin ja toivottavasti osa jää edelleen perinteiseen viestintään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *