Canvasta on tullut hyvin suosittu verkkopalvelu pienjulkaisujen, somekuvien ja videoiden luomiseen. Canvalla voi kuka tahansa luoda helposti sisältöä verkkosivuille, sosiaaliseen mediaan tai tehdä jopa tulostettavia tuotteita. Jos käytät Canvaa kaupalliseen tarkoitukseen eli vaikkapa yrityksen tai organisaation markkinointimateriaalin tuottamiseen, kannattaa perehtyä myös Canvalla luodun materiaalin käyttöehtoihin.
Canvaa voi käyttää joko ilmaisella tunnuksella tai maksullisella Pro-tunnuksella. Canvan tarjoama materiaali (valokuvat, grafiikka, musiikki, videot ym.) on joko ilmaista (Free) tai maksullista (Pro). Ilmaisella materiaalilla on erilaisia lisenssejä riippuen sen lähteestä (Pixabay, Pexels, CC0 tai Canva Free Content License). Voit tutustua näiden palveluihin lisenssiehtoihin erikseen, mutta pääsääntöisesti tämän materiaalin käyttö on vapaata sekä yksityiseen että kaupalliseen käyttöön. Jos haluat käyttää yksittäistä Pro-lisenssin omaavaa elementtiä omassa julkaisussasi, voit ostaa siihen kertakäyttölisenssin, jonka hinta vaihtelee (kuvat yleensä 1 €). Jos käytät kuvaa uudelleen jossain toisessa julkaisussa, pitää lisenssimaksu maksaa uudelleen.
Jos aiot käyttää Canvaa kaupalliseen tarkoitukseen, kannattaa ottaa käyttöön Pro-tilaus, jonka voi maksaa joko kuukausi- tai vuosimaksuna. Tällöin voit käyttää Pro-lisenssin omaavaa materiaalia vapaasti kaikissa julkaisuissasi maksamatta siitä joka kerta erikseen. Tärkeä rajoitus, joka koskee sekä ilmais- että Pro-käyttäjiä, liittyy Pro-lisenssin kuvien käyttöön verkkoon (web-sivut, blogipostaukset, e-kirjat ja videot) julkaistavassa materiaalissa: kuvaa ei saa muokkaamattomana käyttää suurempana kuin 600 x 800 px. Rajoitus ei koske web-sivua, joka julkaistaan Canvan palvelimella. Eli, jos muutat kuvaa jollain tavalla (esim. rajaamalla), voit käyttää sitä suurempana osana omaa julkaisuasi.
Muutoin Pro-tilauksen käyttöehdot ovat samoja kuin monissa muissa palveluissa eli et voi myydä kuvia ja design-elementtejä erillisinä tiedostoina, etkä luovuttaa käyttöoikeutta eteenpäin. Et saa myydä muokattuja kuvia omina teoksinasi etkä käyttää niitä osana tuotemerkillä (Trademarked Materials) suojattuja kuviasi (esim. logot ym.)
Canva soveltuu oikein käytettynä kaikkien viestintää ja markkinointia tekevien työkalupakkiin. Jos et ole vielä tutustunut Canvaan, voit aloittaa esimerkiksi Canva-verkkokurssiltamme.