Acrobat Pro -kurssilla perehdytään PDF-tiedostomuodon ja sähköisten asiakirjojen moniin eri käyttömahdollisuuksiin sekä Acrobat Professional -ohjelman avulla tapahtuvaan pdf-tiedoston muokkaukseen ja käsittelyyn. Teemme kurssilla myös saavutettavia pdf-lomakkeita ja tutustumme sähköisiin allekirjoituksiin (eSign) sekä Adoben Document Cloud -pilvipalvelun tarjoamiin mahdollisuuksiin (mm. asiakirjojen tarkistuskierrokset).

Kurssi soveltuu hyvin myös InDesignin käyttäjille, jotka julkaisevat aineistoa pdf-muodossa verkkoon.

Sisältö: Pdf-tiedostomuoto ja sen käyttökohteet, Acrobat Professional -ohjelmiston osat, pdf-tiedoston tuottaminen ja muokkaus, tekstinkäsittely pdf-tiedostossa, sivujen käsittely, linkit ja kirjanmerkit, kuvien ja tekstin vieminen pdf-tiedostosta, painokelpoisuuden tarkistaminen ja korjaukset Acrobatissa, pdf-tiedostokoon optimointi, pdf-muotoinen asiakirjojen arkistointi (esim. sähköpostit), tekstintunnistus ja haku pdf-tiedostossa, asiakirjan tarkistuskierros ja kommentointityökalut, Document Cloud -pilvipalvelu, sähköiset lomakkeet ja lomakesuunnittelun periaatteet, Word- ja Excel-lomakkeiden muuntaminen pdf-lomakkeiksi, lomakekentät, lasketut kentät, toiminnalliset painikkeet, kelpoisuustarkistus, saavutettavat lomakkeet, lomakkeiden suojaus, eSign -sähköinen allekirjoitus.

Tavoite: Oppia hyödyntämään monipuolisesti Acrobat Pro -ohjelmaa ja pdf-tiedostomuotoa asiakirjojen jakeluun, arkistointiin ja sähköisiin lomakkeisiin.

Suositeltavat perustiedot: Kurssi on tarkoitettu aloittelijoille.

Kouluttaja: KTM Antti Ussa.

Kurssimateriaali: Adobe Acrobat Pro DC -opetusmoniste.

Kurssiohjelma:

9.15-16.00

  • Pdf-tiedoston tuottaminen ja työvälineet
  • Acrobat Distillerin tulostusasetukset
  • Pdf-tiedoston suojaukset
  • Pdf-tiedoston muokkaus
  • Tekstinkäsittely pdf-tiedostossa
  • Sivujen käsittely (korvaus, erotus, lisäys)
  • Linkit ja kirjanmerkit
  • Tiedostokoon optimointi
  • Pdf-muotoinen arkistointi (PDF/A)
  • Tekstintunnistus ja haku pdf-tiedostossa
  • Asiakirjan tarkistuskierros ja kommentointi-työkalujen käyttö
  • Document Cloud -pilvipalvelu
  • Sähköiset lomakkeet ja lomakesuunnittelun periaatteet
  • Word- ja Excel-lomakkeiden muuntaminen pdf-lomakkeiksi
  • Lomakekentät ja niiden ominaisuudet
  • Lasketut kentät ja toiminnalliset painikkeet
  • Syötetyn tiedon kelpoisuustarkistus
  • Lomakkeen suojaus ja käyttörajoitukset
  • Pdf-lomakkeen saavutettavuus
  • Sähköinen allekirjoitus – eSign
  • Soveltavia harjoituksia

Seuraavat avoimet kurssit:

24.11.2023 Etäkoulutus

Reaaliaikainen etäkoulutus, joka toteutetaan Microsoft Teams -palvelun avulla. Teams on helppokäyttöinen eikä edellytä erillisten ohjelmien asentamista omalle koneelle. Pelkkä web-selain riittää. Lisätietoja Teams -palvelun käytöstä sekä ohjeita etäkoulutukseen löydät täältä.

Hinta: 350 € (+alv 24%) sisältäen Acrobat Pro -opetusmonisteen (pdf).

Ilmoittautumislomake

Kurssi – FAQ

Kevät 2024 Tampere, Dynamo Business Park

Dynamo Business Parkin koulutustilat sijaitsevat Tampereen keskustassa kävelymatkan päässä rautatie- ja linja-autoasemilta (katso kartta). Lähin pysäköintihalli on P-Ratina. Tampereen hotellitarjontaan voit tutustua täällä.

Hinta: 390 € (+alv 24%) sisältäen Acrobat Pro -opetusmonisteen (pdf) sekä runsaan buffee-lounaan ja iltapäiväkahvin.

Ilmoittautumislomake 

Varmista paikkasi kurssilla ja ilmoittaudu nyt. Kurssilla rajoitettu osallistujamäärä (enintään 8 kurssilaista).

Kurssi – FAQ

Kurssilaisten kommentteja Acrobat Pro -kurssista:

  • ”Sai vinkkejä omaan työhön eli voin soveltaa oppimaani.”
  • ”Asiantuntevaa, tarpeeksi havainnollista.”
  • ”Sain perustiedot ohjelmasta ja nyt voin alkaa harjoitella kotona. Materiaali on hyvä.”
  • ”Selkeä, johdonmukainen, vastasi hyvin ilmoitettua kurssisisältöä ja odotuksiani.”
  • ”Selkeät esimerkit ja itse tekeminen. Muutamaan mieltä askarruttaneeseen asiaan tuli työntekoa helpottavia ohjeita.”